Business Coaching (3) PDF Imprimare Email

 

Am intalnit diverse forme de clasificare in care business coachingului era considerat diferit de executive coaching, acestea doua fiind considerate doua forme diferite. Prima se refera la facilitareain obtinerea unei viziuni productive a companiei, iar cea de-a doua la „antrenarea” celor din conducerea organizatiei. Noi vom folosi clasificarea pe care am intalnit-o cel mai des in materialele de specialitate.

Coachingul de business este clasificat in doua categorii:

- corporate/ executive coaching: se adreseaza managerilor

- coaching pentru angajati: se adreseaza angajatilor

La randul lor fiecare din aceste categorii se pot imparti in doua: pe grupe si individual.

Coachingul pentru executiv este deosebit de important in cadrul unei companii deoarece, evident, o persoana din conducerea organizatiei poate determina pierderi mult mai mari decat unii simpli angajati. Aplicarea coachingul executiv este binevenita atunci cand pe posturi de conducere a diferitelor departamente se aduc „din afara” manageri. Pentru a fi familiarizati intr-un timp cat mai scurt cu noul stil de lucru al colegilor, cu viziunea si obiectivele organizatiei, pentru a reduce perioada de adaptare si pentru obtinerea rapida a unor rezultate eficiente, se apeleaza la un coach care lucreaza cu fiecare manager in parte, sau cu toata echipa. Este foarte important aspectul “singuratatii” unui manager. Datorita naturii muncii sale, a responsabilitatilor pe care le are si a discretiei asupra informatiei profesionale, un manager nu are aceleasi posibilitati de descarcare a stresului si frustrarilor ca subordonatii sai. In cadrul sedintelor de coaching acesta isi va putea verbaliza frustrarile, sa-si elimine stresul si grijile intr-un mediu competent, profesionist, neutru, ceea ce va determina o detensionare a lui, clarificarea mult mai rapida a problemelor si restabilirea unui echilibru interior necesar eficientei maxime. Coachingul executive se adreseaza conducerii organizatiei, de la middle manageri la cei de nivel foarte inalt.

Coachingul pentru angajati ii ajuta pe acestia sa-si dezvolte partea de softskills intr-un timp foarte scurt si eficient. Softskills sunt totalitatea de atitudini, aptitudini, competente sociale si calitati personale.Toate acestea, folosite intr-o anumita combinatie, determina un tip de comportament interuman si o eficienta a muncii prestate. Dintre acestea putem enumera:

- abilitatile de comunicare - posibilitatea de a comunica eficient si de a transmite informatia in forme foarte clare indiferent de canalul de comunicare utilizat

- team work - abilitatea de lucru in echipa – abilitatea de a lucra eficient intr-o echipa, de a se integra si ajuta le atingerea telurilor echipei

- abilitatea de autoevaluare corecta – identificarea starii actuale, a problemelor, nevoilor si dorintelor

- comportamentul in situatii de stres - abilitatea de a duce la bun sfarsit o activitate in conditii de stres maxim fara a-i fi influentata eficienta

- tehnica de stabilire a obiectivelorplanificare - abilitatea de stabilire a unor obiective proprii, cat si de stabilire a unor obiective precise si clare referitoare la realizarea activitatii profesionale desfasurate

- creativitatea, inventivitatea

- motivatia, entuziasmul, placerea de a veni la serviciu

Daca vorbim despre aptitudinile angajatilor ca element de performanta a organizatiei, trebuie sa amintim de capacitatea de munca in echipa si de inteligenta generativa a grupurilor. Exista trei cazuri:

1.cazuri in care randamentul dat de grup este mai mic decat suma randamentelor pe care l-ar da fiecare individ in parte (grupuri subproductive)

2.cazuri in care randamentul grupului este egal cu suma randamentelor fiecarui individ in parte (grupuri mediu productive)

3.cazuri in care randamentul grupului este mai mare decat suma randamentelor fiecarui individ in parte (grupuri inalt productive)

Aplicarea coachingului este recomandata atunci cand se intalnesc primele doua cazuri , dar se doreste aparitia celui de-al treilea.

Cum se determina ineficienta sau eficienta unui manager sau a unui angajat? Prin simpla comparare a obiectivelor stabilite cu cele realizate, si analiza modului in care aceste obiective au fost atinse.

Se observa destul de usor ca este nevoie de coaching atat la nivel de conducere a unei organizatii cat si la nivel de angajati. Eficienta unei firme este cu atat mai mare cu cat angajatii colaboreaza foarte bine in echipa si-si dezvolta in permanenta aptitudinile personale.

 

 

Alina Sintoma si Carmen Todor